zaterdag 30 januari 2016

Trampoline

Trampoline springen is toch een enerverende ervaring. Maakt niet uit hoe oud je bent, hoewel het na een bepaalde leeftijd misschien af te raden is. Het gevoel even te zweven en het gevoel een grens op te zoeken, hoe hoog je kan springen en dan de spanning of je weer goed terecht komt of gaat vallen.
Op school hadden we een grote trampoline in de gymzaal. Dat was wel een dingetje, want er gingen natuurlijk altijd geruchten dat er iemand wel iemand kende die weer iemand kende, die iets gebroken had. Dat maakte het meteen heel spannend om erop te mogen springen. Bovendien konden we er alleen gebruik van maken als de klas groot genoeg was om er omheen te staan met de handen omhoog, om zo het val risico te verminderen. In het midden was het rode kruis waar je bij in de buurt moest blijven. Sprong je te ver van het kruis af dan was het einde oefening en was de volgende aan de beurt. Alles om risico's te verminderen. Ik vond het altijd leuk om te springen, maar vond het tegelijk maar niks dat iedereen er om heen stond en ik dus letterlijk in het middelpunt van de belangstelling sprong. Dat vond ik nooit een succes en het ontbrak mij aan vertrouwen om er dan iets van te maken. Ik kon dan ook niet springen zoals een ander dat deed, maar was ook niet de slechtste, dat was een beetje een troost.
Een dag als gister, voelde voor mij als dat trampoline springen. Alleen ontbrak het dit keer gelukkig aan de faalangst. Hulp krijgen van een groep mensen, die zonder eigen belang de moeite nemen een paar uur flink wat werk te verzetten. Dat doet mij goed. Serieus genomen worden en het vertrouwen van anderen krijgen, die ik tot een paar maanden geleden niet kende, is net als die trampoline. Tijden lang sprong ik op de grond en werd wel zichtbaar, maar het springen op de trampoline maakt het zoveel makkelijker om zichtbaar te zijn. Deze mensen zijn een onderdeel van de trampoline, want er zijn zoveel meer mensen die mij op verschillende manieren helpen en steunen. Dus mocht iemand ooit aan je vragen wat je betekend voor een ander, kan je zeggen dat je een trampoline bent!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten