vrijdag 8 januari 2016

Opruimen

Het lijkt wel alsof ik niets anders doe dan opruimen, uitzoeken en weg gooien. Dat heeft niet alleen betrekking op het huis en de tuin. Maar ook op de kaarsen. Wil ik het 1 een plek geven, moet het andere ruimte maken. Allemaal prima, maar het is meer dan alleen spullen een nieuwe bestemming geven. Het is het verleden een nieuwe plek geven en hoeveel ruimte mag ik bewaren voor dat verleden? Hoeveel ruimte sta ik mezelf toe? En hoeveel ruimte wordt beschikbaar gesteld aan de toekomst?
Als ik dan kijk hoeveel mensen ik help hun verleden op te ruimen, dan wordt er veel in beweging gezet. Niet alleen bij mij, want geloof me sommige kaarsen ruiken naar een lang vervlogen, stoffig verleden. Waar je na het om smelten gelukkig niks meer van merkt.
Opruimen...het is soms een marathon, na een marathon. En zie je verschil? Dat is het nou net: niet of nauwelijks. Want er is veel op te ruimen van verborgen plekken, waarvan je was vergeten dar er nog iets lag. Het komt wel, ooit. Ik doe vandaag nog 1 poging om de huiskamer gezellig te maken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten