donderdag 21 april 2016

'Als een kind niet meer beter wordt'

3 jaar geleden stond ik op tijd op, op die zonnige zondagochtend. De laatste cursusdag (het waren er maar 2 dit keer). Het is rustig op de weg en de zon schijnt. Bij een slootje langs de snelweg zie ik een ree staan. Wat mooi, ik vind het altijd weer wonderlijk om zo'n diertje te zien.
De dag vordert. Het is fijn om zo bezig te zijn. En ook jammer wanneer het weer afgelopen is. We nemen afscheid met de belofte in september naar de nieuwe locatie te komen, in wat zuiderlijk gelegen Europees gebeid. Toen niet wetende dat ik 2 septembers voorbij moet laten gaan, voor ik die belofte waar kan maken.
Vandaag rij ik ook naar Groningen. Geen cursus, niet voor mijzelf. Wel met kennisverbreding voor ogen. In eerste plaats van zorgprofessionals en ik mag er als ervaringsdeskundige zijdelings bij zijn. Niet vandaag, nee, vandaag is alleen een kennismaking en voorbespreking. Het is een vruchtbaar gesprek. Waar wonderlijk genoeg toch weer uit blijkt hoe klein de wereld is van kinderzorg. Waar gelijkgestemden elkaar vinden vanuit een eigen ervaring of invalshoek. Ik word er blij van om de ontwikkelingen te zien en mooi dat ik er deel van kan uitmaken. Mijn handen jeuken. Want kinderen gaan dood, helaas, en kinderen hebben recht op een mooie dood, met goede zorg en ouders hebben het recht op een mooi afscheid, want ook die laatste momenten kunnen een waardevolle herinnering worden. Het geeft vertrouwen als de profs je zien met respect, je benaderen met respect en met zorg hun aandeel geven. Het zijn de kleine dingen die zo waardevol zijn. Meestal kost het niets extra's. En gaat het net even om de uitleg bij hun handelen, gaat het net even om de boodschap dat een volgende fase nadert. Of gewoon laten weten dat jij het ook niet weet. Dat kan al een troost zijn, dat je het samen niet weet, in plaats van als moeder alleen. Dan is het gewoon zo en dat is ook goed.
Voor geinteresseerden ging deze voorbespreking over het symposium in naam van Mees: Als een kind niet meer beter wordt. 8 juni van 10-16.30 uur in de puddingfabriek in Groningen. Voor iedereen die geinteresseerd is in de palliatieve zorg van kinderen of wie er mee te maken heeft. Opgave kan via: www.scholingdichtbij.nl
Het beloofd een zeer interessante dag te worden, ik kijk er naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten