donderdag 24 maart 2016

'Alleen kan je niks'

Alleen doen oftewel zelluf doen, zoals Mirthe dan zei, is toch iets te veel van het goede. Want alles zelluf doen, is gelijkwaardig aan vast lopen. Of: Alleen kan je niks, je moet het samen doen. Aldus Cruijff.
Al weken ben ik aan draaien en zoeken. Soms heb ik het idee dat ik een stukje gevonden heb en dat ik verder kan. Om vervolgens te ontdekken dat ik met dergelijke stappen mogelijk een kant op ga die te leeg is voor wat ik wil. En dan is het handig en heel erg fijn om iemand met me mee te laten kijken, naar mijn doelen, naar mijn cijfers en naar mijn wensen. Ongeloofelijk waardevol om gespiegeld te worden en even een stukje aan de hand genomen te worden, door mijn eigen gevormde doelen. Net dat beetje steun, dat mij helpt om echt te geloven dat ik mijn doelen kan halen.
Vervolgens moet ik het wel zelluf doen, maar op deze manier is het samen, I.p.v. alleen.
Succes is geen geluk, het wordt bewerkstelligd door doorzettingsvermogen en hard te werken. Ook deze leus, komt de hele week langs gevlogen. Andersom is het niet zo, dat doorzettingsvermogen en hard werken garant staan voor succes, helaas. Maar niet geschoten is altijd mis, lijkt ook wel op een uitspraak van Cruijff: je moet wel schieten om te scoren.
En om in voetbaltermen door te gaan, als solospeler kom je er niet. Voetballen is een teamsport, met 11 individuen, die allemaal hetzelfde doel hebben, maar ieder een eigen positie. Zo is het ook met het ondernemen, of zelfs het leven als geheel. Je hebt anderen nodig om je eigen talenten tot uiting te laten komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten