woensdag 7 oktober 2015

10 levenslessen

Een tijd geleden ben ik begonnen met het lezen van de boeken van Hans Stolp. Een inspirerend schrijver, die heel goed kan verwoorden wat de impact is van een verlies. Daar gingen de eerste boeken over die ik onder ogen kreeg, bijv. 'Als een geliefde sterft...'
Geregeld geeft Hans Stolp lezingen, voornamelijk in Amersfoort. Een enkele keer wijkt hij uit naar het pitoreske Drenthe en laat dat nou gisteravond zijn geweest, bijna in mijn achtertuin. Een mooie kans om een lezing bij te wonen en die heb ik met beide handen aangenomen. Het onderwerp, het boek, van deze avond was: de 10 levenslessen.
Deze had ik nog niet gelezen, maar veel wat in andere boeken wordt aangehaald, komt in dit boek samen. Veel thema's overlappen elkaar nou eenmaal. De 10 levenslessen raken de dood net zo goed. Immers de context van het leven wordt dieper, breder en intenser wanneer je de dood ertegenaan houdt. Het is een gegeven, leer er mee te leven.
Hans Stolp spreekt over incarneren en excarneren. De eerste 42 jaar zijn we doorgaans bezig te incarneren, om zo rond ons 42ste te beseffen dat er een reden moet zijn dat we hier zijn. Je weet wel die tijd dat we allemaal in een midlife crisis storten en op zoek gaan naar ons levensdoel. Nou ja, de zaal moest er in elk geval om lachen, het zal de nodige herkenning opleveren.
In de pauze raak ik aan de praat met een andere dame. Zij merkt op dat ik een paar cadeautjes voor mezelf heb aangeschafd. Ergens in het gesprek benoem ik dat ik niet kan mee praten over die 42 jaar grens, dat duurt nog een paar jaar. Ze lacht geruststellend, dat komt wel, hoe dan ook. Hmm, de crisis die ik nu beleef vind ik heftig genoeg, laat me die midlife crisis maar overslaan. Laat ik nu ook maar weer zeggen dat ik niet binnen de regels pas en me deze regels ook maar naar eigen inzicht toe passen. Ik herken me genoeg in de vragen die hier worden gesteld en de levenslessen die uitgelegd worden. Ik geloof dat ik het wel snap, toe pas en leef, soms met tegenzin, maar he, that's life.
Ik vertel mijn gesprekspartner waarom ik een crisis beleef. We praten erover. Ze vraagt wat het met me doet om hier te zijn, om te lezen van Hans Stolp en of ik contact heb met Mirthe. Het is fijn om even lucht te geven aan mijn beleving van deze avond en de ervaringen waarmee ik hier ben gekomen.
Met wat troost, herkenning en erkenning ga ik weer naar huis. Weer een beetje in perspectief wat ik in mijn binnenwereld te verteren en doorleven heb. Het is momenteel weer een grote chaos daar binnen. Alsof het voorbij gaan van het eerste jaar, alle deuren weer open heeft gezet en ik één voor één moet na gaan, welke ik open laat en welke er beter nog even gesloten kan blijven.

Voor de nieuwsgierigen, de Levenslessen:
1 Ga in je kracht staan en stel grenzen
2 Ga elke dag opnieuw de weg van het ego naar het hogere zelf
3 Ontwikkel een spirituele levenshouding
4 Leer onderscheiden tussen het oude en nieuwe helderziendheid
5 Maak je het eigenlijk geheim van de tijd bewust
6 Heimwee bestrijden met de kracht van de liefde...
7 Leven met een zekere overgevoeligheid
8 Je bent zelf verantwoordelijk voor de gezondheid van je lichaam
9 je bent zelf verantwoordelijk voor je geestelijk leven
10 Werk zo aan jezelf dat Christus door je heen kan spreken

Soms gaat ons leven 
door het diepste donker heen
Soms moeten we loslaten
terwijl alles in ons zich verzet.

Soms kunnen we niets anders
dan roepen: waarom mijn God?
Soms weten we niet hoe verder
te gaan met een gebroken hart.

Maar juist dan, als het volstrekt
donker is, ín ons en om ons heen,
begint zacht en stil iets op te lichten
dat ons leven voorgoed verandert.

Want midden in het volstrekte
donker wordt het licht geboren,
het licht van een hoger, dieper
weten, het licht van de ware liefde.

Wie die ervaring mag opdoen
wordt voorgoed een ander mens:
een geraakte, een geroepene.
God Zelf kiest haar tot kanaal.

Hans Stolp- Tien levenslessen voor deze tijd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten