donderdag 16 juni 2016

Ooit

Ooit...
Dan..
Als..
Zodra..
Misschien..
Eens..
Ooit..

Ooit is niet nu
Ooit is pas later
Ooit is ver weg
Ooit is twijfel
Ooit is uitstel
Ooit is verzet

Ineens is ooit nu
of nooit
Dan wordt nu
Als wordt wanneer
Zodra wordt nu
Misschien wordt zeker
Eens wordt nu

Ooit is nu
of wordt nooit geweest

Zeggen dat ooit iets gaat gebeuren of dat je ooit iets wilt, is zeggen dat je iets wenst maar nu niets aan doet. Zeggen dat je iets gaat doen, is niets als er niet ooit wat mee gedaan gaat worden. Maar wat doe je als je denkt dat er iets moet worden gedaan, maar je twijfelt of jij dat moet doen? Maar keer op keer krijg je dezelfde reactie, ongeacht met wie je het bespreekt. Bekenden of vreemden zeggen allemaal hetzelfde. Mijn ooit is nu en daar is geen twijfel over mogelijk. Al zou ik het soms als later en ver weg, willen bestempelen, met de nodige uitstel en een beetje verzet. Wie ben ik? en hoe sta ik in verhouding tot het grote geheel? Misschien te veel gevraagd, maar waarom zou ik?  Een paar vragen die me al tijden bezig houden, waarom zou ik? voor een ander of voor mezelf? Ik had beloofd voor mezelf te leven, mezelf op de eerste plaats te zetten, te doen wat ik wil, waar ik voldoening uit haal. Waarom dit? De antwoorden zijn er niet, ik weet alleen dat ik geen rust heb als ik het niet op zijn minst ga proberen.
En zo is ooit, nu dus ook een poging wagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten