maandag 13 juni 2016

Binnenstaanders

Ontheemd

Mijn kind
mijn trots verliezen

Wie kan mijn afgrond peilen
wie mijn verdriet meten
wie kan het zich voorstellen

Zeg maar
dat je niet wilt
dat je niet kunt
dat je niet durft

Zeg maar niets meer
spreek maar met je ogen
spreek maar met je aandacht
spreek maar met je trouw

Mijn kind
dat me vader
dat me moeder
liet worden

Mijn kind
dat mijn ouders grootouders
liet worden

Mijn kind
de broer of zus van
verliezen aan de dood

Dat maakt me stateloos
ontheemt me
maakt me vreemdeling in eigen land

Ik moet wegtrekken uit wat was
Ik word een ander
Ik trek een ander land in

Niet buitenstaanders
maar binnenstaanders verstaan 't

-Marinus van den Berg- (In het teken van leven)




Zo voelt het leven dat verandert is. Het andere land waar in ik leef, waar ik niet altijd de schakeling kan vinden, naar het gewone leven. Mijn land bevind zich in dat zelfde land waarin ik heb geleefd, maar ik zie alles anders dan dat het ooit is geweest. Gelukkig zijn er de binnenstaanders die weten wat ik voel, helaas ondervonden op een soort gelijke manier. Het is het antwoord op de vraag waar ik gister mogelijk niet door slapen kon, al heb ik heerlijk geslapen, dus dat kwam niet helemaal uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten