zondag 8 mei 2016

moederdag

Ik word wakker van beweging op het bed. Het is een vreemd bed en de bewegingen zijn ongewoon. Het gaat rond mij heen, van mijn hoofd tot mijn voeten, om vervolgens weer naar mijn hoofd te komen. Dan komt er ook geluid bij. De dame in kwestie is blijkbaar klaar wakker en vind dat ze wel bedient kan worden. Het zal haar niet uit maken dat het moederdag is. Ik lig op de plek an degene die haar normaal gesproken bedient en dat is haar goed genoeg. Het is pas 6 uur. Ik draai me nog eens  om, in de hoop dat ze dat pikt. Dat doet ze. Voor even dan, ze herhaalt het ritueel meerdere malen. Tot ook Lars ervan wakker wordt. Dan is het feest compleet. Hij moet naar de wc, nu zit ze parmantig in de deuropening. Lars kan er niet langs, mij accepteert ze, maar hem laat ze weten niet gedient te zijn van zijn aanwezigheid. Al bij binnenkomst gister had ze het geschoten en werden we begroet door haar geblaas. Goede reden voor Lars om op zijn hoede te zijn, want ze haalt ook uit. Uiteindelijk lukt het Lars toch om haar te overtuigen hem er langs te laten. Even later wil hij naar beneden, cadeautje halen. Maar nu heeft de dame zich strategisch wijs opgesteld: op de trap. En denk maar niet dat ze zich gewonnen geeft. Nou ja, niet zonder protest dan, weer wat blazen en met de oren in de nek gaat ze aan de kant. Ik beloon haar met haar eten. Lars beloont mij met een prachtig roze glazen flesje. Dan kan ik daar een bloemetje in zetten.
Op de een of andere manier is het fijn om vandaag in een vreemd bed, in een vreemd huis, in een vreemde omgeving wakker te worden, met vreemde rituelen. Maar in nabijheid van degenen die mij elke dag herinneren aan wat ik het liefste ben: moeder.
Fijne moederdag, die toch niet hetzelfde is elke andere dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten