vrijdag 27 mei 2016

facebook, Internet en reunie

Wat nou als er geen Facebook was geweest? Wat nou als internet niet zo vorm was gegeven als het nu heeft gedaan? Misschien beter o af te vragen hoe het zou zijn als ik 25 jaar geleden hetzelfde had mee gemaakt als nu. Hoe had dit mijn leven dan beinvloed? Natuurlijk is dat onmogelijk te zeggen. Andersom weet ik wel, dat internet mij een waardevolle uitlaatklep geeft om te delen wat ik beleef.
Bovendien geeft het de mogelijkheid om met enige subtiliteit mensen op de hoogte te brengen van je ervaringen, zonder het in hun face te zeggen. Een vriendschapsverzoek is voldoende, even door je tijdlijn scrollen en het nieuws is duidelijk. De klap kan worden geincasserd, zonder dat jij weet of ziet hoe het de ander aan grijpt. Want dat doet het, vaak genoeg zie ik het wel en dat blijven ongemakkelijke momenten.
Nu doet Facebook goed zijn werk. De klasgenoten van 25 jaar geleden, die ik al tijden uit het oog ben verloren, weten het. De afweging om ze na 25 jaar weer te zien, wordt daarmee makkelijker. 25 jaar geleden bestond de school 75 jaar. Een simpele optelsom zal duidelijk maken dat de school nu 100 jaar bestaat. Net als toen, is er ook dit jaar een reunie. Had ik geweten dat niemand mijn verhaal had gekend, dan was ik niet gegaan. Zo simpel is het. De drempel is nu ietsjes lager al zal het nog steeds raar zijn om de klasgenoten van toen te zien en spreken. Wandelend op plekken waar ik ook al 25 jaar geen stap meer heb gezet, en wat mogelijk de laatste keer is, omdat de school na 100 jaar wordt op geheven in zijn huidige bestaan. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten