woensdag 24 mei 2017

Stille verhalen

7 jaar geleden nog maar, dat jij nog veilig in mijn buik zat. Gekoesterd door de warmte had jij geen enkele aandrang om geboren te worden. Nog niet om elk geval! Gelijk had je, want we hadden een strakke planning. De dakkapel was net op jouw kamertje geplaatst, wat een heerlijke ruimte was het nu geworden!
Met mijn nesteldrang kon ik dus wel even vooruit. Poetsen, boenen, inrichten, opruimen. Nog 6 dagen en dan zou je volgens de berekeningen op tijd zijm. Maar ja, wat is op tijd? Jij had immers geen klok of kalender. En dus bleef jij zitten waar je zat, te wachten op jouw moment. Gelukkig wist ik toen niet hoe ver dat moment nog weg was.
Nu heb ik weer een soort nesteldrang. Nu bereid ik me weer voor op een drukke periode die komen gaat. Een feestje dat ik ga geven in jouw naam. De datum staat nu wel vast en met een gerust hart kan ik aftellen naar die dag. Ik kijk er naar uit. Alles wat ik wil zal er zijn. Niet iedereen die ik er bij zou willen, zullen er zijn, maar ja, zou er wel een feestje zijn als jij er was geweest? Ja natuurlijk, maar niet op deze dag. Deze dag vieren we dat jouw naam blijft voortleven en alles wat in jouw naam besloten ligt ook.
Nog 8 nachtjes slapen en dan knippen we het koord opnieuw door. Dit keer niet de navelstreng en zelfs geen sierlijk lint, maar lontjes die elkaar verbinden als een kleurrijk geheel. Symbool voor de verhalen die niet tot leven zijn gekomen in het licht. Ze houden elkaar vast en vinden kracht bij elkaar. Samen zijn ze sterk, net als allen die elkaar vinden om de verhalen te vertellen die nog geleefd hadden kunnen worden.
Lieve Mirthe, 7 jaar is veel te kort om alles in samen te voegen wat wij hebben mee gemaakt. Als je hier nog was geweest had ik met verwondering en trots jou gadegeslagen. Ik had gezegd dat je al zo grot geworden bent en al zoveel had geleerd. Dat je een echte dame was geworden en dat je een verdraaid pittig karakter had gehad. Ik had je elke avond plat geknuffeld en je vaak genoeg achter het behang willen pakken. Ik had je aangemoedigd om nieuwe dingen te ontdekken en om te geloven in jezelf. En weet je Mirthe? Dat zijn de verhalen die stil over mijn wangen stromen. En omdat jij ze niet kan leven, neem ik je mee en leef ze samen met jou.

Op 1 juni zal kaarsenatelier SuperMirthe's Lichtpuntjes officieel worden geopend.
Op 3 juni zal er een open dag zijn van 12.00-16.00 uur. Alle belangstellenden kunnen die dag een kijkje nemen in het nieuwe atelier. Waarbij demonstraties gegeven zullen worden en er gelegenheid is  om zelf een kaarsje te maken.
Adres: pottenbakkerstraat 24-3 in Assen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten