maandag 5 september 2016

oud zeer of moedergevoel

Ik dacht dat ik het begon te begrijpen. Dat ik kon accepteren dat sommige dingen nou eenmaal gebeuren in het leven, zonder dat je dat wilt. Dat het gebeurt zonder dat je begrijpt waarom. Tegelijk de overtuiging dat niets voor niets gebeurt, geen toeval, het is een samenloop van omstandigheden die ergens toe leidt. Of we het nou ooit gaan begrijpen of niet, doet er niet, het gebeurt en er is veel dat gebeurt zonder dat we het snappen.
Achteraf kan ik heel duidelijk begrijpen hoe ik aanvoelde wat er met Mirthe gebeurde. Dat is prettig om ergens de grip op te kunnen hebben. Dat betekent dat ik kan vertrouwen op mijn gevoel, ook al is dat soms niet geweest waar ik wilde dat het heen zou gaan.
Gister raakte in gesprek met een moeder van Lars' klasgenootje. Ik begroet haar, dat we elkaar beter hier niet kunnen treffen. Nee het schoolplein is een betere plek, beaamt ze. Maar een botsing met een schutting leverde haar een zoontje op die niet speelt en niet zichzelf is. De huisarts die hem de dag ervoor zag, dacht dat het best een kneuzing kon zijn en anders kon er na het weekend wel een foto worden gemaakt. Ze weet als moeder wel wat er mis is met haar zoontje en dat het niet klopt en zo tref ik haar in de wachtkamer voor de rontgenfoto. Net als ik met mijn zoon.
Terwijl ze dat zegt, van het moedergevoel, kijkt ze mij aan, dat ik daar wel bekend mee zal zijn. Ja, die is inmiddels goed ontwikkeld, zeg ik nog. Toch, is de onzekerheid van een pijnlijke heup bij Lars voor mij reden genoeg om allerlei beren op de weg te zien. Uit elke porie van mijn lijf komt de angst uit zijn holletje gekropen. Ik vraag mij af of dit het nog verse 'oud zeer' is van Mirthe of dat andere gevoel... het onderscheid is maar moeilijk te maken.
Dat de heup niet oké is, is duidelijk. De huisarts stuurde Lars door, met de reden dat het beter is te weten hoe de fysiotherapie de behandeling kan aan pakken. Het kan best zijn dat door de groei, nu blijkt dat er een kleine afwijking zit. Dat gebeurt vaker en is goed te behandelen. Dat zal. De vergelijking is treffend met de eerdere ervaring, zo'n 3 jaar geleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten