woensdag 28 september 2016

min of meer 2 jaar




Hoe kan ik beschrijven wat ik in deze foto's zie? Er gaan wel duizend dingen door mijn hoofd...
Hier was Mirthe 2 jaar. Ze kon alles precies zo perfect als dat enigszins normaal is. Ze was mobieler en handiger dan haar broer op die leeftijd. Zelfs als 2 jarige was ze handiger dan hij als bijna 6 jarige.
Toch deed ze hier iets, wat later niet meer mogelijk zou zijn: zonder hou vast los zitten en in balans blijven.
Ik weet niet meer of ze zelf op de boomstam was geklommen of dat ik haar daarbij had geholpen. Het zou me beiden niks verbazen. Ze kon er ondernemend zijn en alles zelf willen doen, terwijl ze zich tegelijk als een koningin kon gedragen en er wel op getild had willen worden. Het was maar net hoe haar pet stond, of kroon in dit geval.
Ruim 2, ruim een maand na haar tweede verjaardag. Morgen is het 2 jaar geleden dat ze precies 4 jaar, 3 maanden en 19 dagen bij ons was en er geen dag meer bij zou komen. Wat betekent dat deze foto´s zijn gemaakt rond de tijd dat ze op de helft van haar leven was. Dat is een gek idee. Hoe gek kan het lopen...
Tegelijk is er bijna zoveel tijd verlopen, sinds Mirthe haar lijfje verliet, als de leeftijd op de foto's. 2 jaar... wat is nou 2 jaar? In de lengte van onze levens is 2 jaar te verwaarlozen. Een korte periode van overbrugging, van een nieuwe fase, een spoedcursus of een extra opleiding om net even iets meer te leren ten behoeve van ons vak. 2 jaar is 8 seizoenen. En in mijn geval een periode waarin ik zeeën vol heb laten stromen met vloeibare liefde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten