woensdag 25 januari 2017

Lean on me


Bill Withers - Lean on Me

Sometimes in our lives we all have pain 
We all have sorrow 
But if we are wise 
We know that there's always tomorrow 

Lean on me, when you're not strong 
And I'll be your friend 
I'll help you carry on 
For it won't be long 
'Til I'm gonna need 
Somebody to lean on 

Please swallow your pride 
If I have faith you need to borrow 
For no one can fill those of your needs 
That you won't let show 

You just call on me brother, when you need a hand 
We all need somebody to lean on 
I just might have a problem that you'll understand 
We all need somebody to lean on 

Lean on me, when you're not strong 
And I'll be your friend 
I'll help you carry on 
For it won't be long 
'Til I'm gonna need 
Somebody to lean on 

You just call on me brother, when you need a hand 
We all need somebody to lean on 
I just might have a problem that you'll understand 
We all need somebody to lean on 

If there is a load you have to bear 
That you can't carry 
I'm right up the road 
I'll share your load 
f you just call me (call me)
If you need a friend (call me) call me uh huh(call me) if you need a friend (call me)
If you ever need a friend (call me)
Call me (call me) call me (call me) call me 
(Call me) call me (call me) if you need a friend
(Call me) call me (call me) call me (call me) call me (call me) call me (call me)
Writers: BILL WITHERS
Lyrics © Universal Music Publishing Group


Soms vraag ik me af, waar de volwassenen zijn uit mijn jeugd. De wijze, alwetende mensen, zonder schroom om te verkondigen wat de wijsheden van de wereld zijn. Om hoe 'volwassener' (= lees: ouder) ik zelf wordt, te concluderen dat die niet bestaan. En hoe meer ik mee maak, hoe meer ik begrijp dat ik het ook niet weet, nooit zal weten ook. Een best wel bevrijdende gedachte, want het stelt me in staat om onbevangen te zijn, of in elk geval niet de schijn op te houden dat ik het weet en dus wel gelijk moet hebben.
Zo ondervind ik dat ik een heleboel dingen doe die ik nog niet eerder heb gedaan. Een groot aantal van die dingen hebben anderen al wel gedaan, hoewel dat waarschijnlijk voor hen evengoed eens maar nooit meer is geweest. En evengoed niet een gewilde ervaring is geweest. Ervaringen die gerust in de categorie vallen van traumatiserend effect. Daar wil niemand mee te maken hebben en daar wil niemand van zeggen: dat heb ik meegemaakt. Eigenlijk doet het in die ervaringen niet toe, dat een ander het al heeft meegemaakt. Daar heb je zelf niets aan, je moet zelf ondervinden hoe je ermee kan dealen. Wat wel helpt is ervaringen uitwisselen en mensen om je heen te hebben die zeggen: lean on me. Daar is niets ergs aan, niets schandelijks aan en zeker fijn om je krachten te kunnen sparen. Iets van alle tijden, elke leeftijd en elke levensgebeurtenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten